Vragen en antwoorden foute bezorging aanslagbiljetten
Wat is er precies misgegaan met de aanslagbiljetten?
Door een technische storing bij de leverancier zijn 2.140 aanslagbiljetten verkeerd geadresseerd. De huisletter (bijvoorbeeld 20A etc) of cijfertoevoeging ontbrak op het voorblad.
Hebben alle inwoners een foutieve aanslag ontvangen?
Nee, van de 45.000 aanslagbiljetten waren er 2.140 foutief geadresseerd. Een deel van de inwoners heeft hierdoor geen aanslag ontvangen, terwijl anderen er meerdere kregen.
Wat moet ik doen als ik meerdere aanslagen heb ontvangen?
Wij vragen je vriendelijk om de extra aanslagen retour afzender te sturen. Zo voorkomen we dat gegevens in verkeerde handen komen.
Heb ik nu de juiste aanslag ontvangen?
Ja, inmiddels heeft iedereen de juiste aanslagbiljetten ontvangen. Mocht je toch nog twijfelen, neem dan contact op met het team Belastingen, telefoonnummer 0485-853500 of stuur een e-mail naar belastingen@landvancuijk.nl.
Hoeveel aanslagbiljetten zijn er nu daadwerkelijk verkeerd bezorgd?
Van de 2.140 verkeerd geadresseerde aanslagen zijn 1.207 aanslagen ook daadwerkelijk op het verkeerde adres bezorgd. Daarnaast konden 933 aanslagen niet door de post worden bezorgd, omdat het adres niet bestaat. Deze komen automatisch retour afzender. Heb je een aanslagbiljet ontvangen dat niet voor jou bedoeld is? Stuur het dan gratis terug naar de gemeente.
Is er sprake van een datalek?
Er is een mogelijk sprake van een datalek, omdat sommige inwoners aanslagen van anderen in hun brievenbus vonden. Dit is direct gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Kan iemand met de ontvangen gegevens identiteitsfraude plegen?
Nee, het risico hierop is laag. Op de aanslagbiljetten zijn alleen de laatste zes cijfers van het BSN-nummer zichtbaar. Toch raden we inwoners aan om onbedoeld ontvangen documenten zorgvuldig te behandelen en terug te sturen.
Wat heeft de gemeente gedaan om dit probleem op te lossen?
De gemeente heeft ervoor gezorgd dat alle inwoners de juiste aanslag alsnog ontvangen en heeft alle betrokkenen inmiddels per brief geïnformeerd.
Kan deze fout opnieuw gemaakt worden?
We evalueren deze situatie met onze leverancier om herhaling in de toekomst te voorkomen.
Wat moet ik doen als ik geen aanslag heb ontvangen?
Neem contact op met de gemeente (team Belastingen, telefoonnummer 0485-853500 of stuur een e-mail naar belastingen@landvancuijk.nl, zodat we samen kunnen nagaan waar je aanslagbiljet is gebleven.