Veel gestelde vragen over inzameling oud papier

Geplaatst op woensdag 4 september 2024

We krijgen veel vragen over het raadsvoorstel om oud papier vanaf januari 2026 aan huis op te halen. Hieronder de meest gestelde.

Wanneer wordt duidelijk of papier een keer in de 4 weken aan huis wordt opgehaald?

De gemeenteraad neemt hierover op 19 september een beslissing. Als de raad akkoord is, kunnen we direct aan de slag met de aanbesteding. En kunnen we vanaf januari 2026 starten met het aan huis ophalen van oud papier.

Waarom moet het zo lang duren?

Natuurlijk zouden we het liefst meteen starten. Zeker omdat uit een eerdere enquête en petitie blijkt dat een grote meerderheid van de inwoners dit een verbetering vindt. Maar het huidige contract loopt nog tot 31 december 2025. En bij zo’n opdracht is een aanbesteding verplicht. Zo’n procedure duurt lang, met bijvoorbeeld een termijn waarin partijen nog kunnen reageren.

Kunnen we het oud papier dan ook nog wegbrengen?

Het aan huis ophalen gebeurt eenmaal in de 4 weken. Wegbrengen blijft mogelijk bij mini-milieustraten en de centrale milieustraat in Haps. Nu kan dat nog niet bij alle mini-milieustraten. Wel in Haps, Boxmeer, Cuijk en Velp (Grave). Het liefst willen we de plaatsen waar inwoners het naartoe kunnen brengen, uitbreiden. Daar kijken we later nog naar.

Zijn er veel verenigingen die nu geld verdienen met de papiercontainers?

Het gaat om relatief weinig (zo’n 10%), maar soms wel grotere, verenigingen. En een aantal buurtschappen.

Moeten die verenigingen het dan ineens zonder die inkomsten doen?

In het raadsvoorstel staat een compensatieregeling. Daarbij gaat het nog bijna 1,5 jaar zoals nu. In 2026 ontvangen verenigingen dan 70% van de inkomsten die ze in 2023 hadden en in 2027 nog 30%. Zonder dat ze daar iets voor terug hoeven te doen. In die 3,5 jaar hebben ze de tijd om te kijken hoe ze op een andere manier extra inkomsten kunnen krijgen. Onze verenigingsondersteuners denken hierover graag mee. Bijvoorbeeld door te kijken hoe vergelijkbare verenigingen dat doen.

Waarom kan het niet gewoon zo blijven?

Het is een combinatie van factoren. Uit een enquête blijkt dat de meeste inwoners het een flinke verbetering vinden als we oud papier aan huis ophalen. En eigenlijk is het ook wel logisch. Dat doen we immers ook met restafval, PMD en GFT. Het is ook duurzamer. Onderzoek wijst uit dat er dan meer papier gescheiden wordt ingezameld en er minder autoritten naar verzamelpunten zijn.

Daarnaast is er nog een praktische reden. We hebben gevraagd welke inzamelaars de inzameling van oud papier op de huidige manier met containers bij verenigingen wil voortzetten. Daaruit kwam geen een positieve reactie. Het aan huis ophalen door vrijwilligers is eerder al gestopt. Omdat ze het niet meer veilig genoeg vonden en alle inzamelingen op zaterdagen en in de avonduren waren.

Is het een bezuiniging?

De kosten voor de gemeente blijven ongeveer hetzelfde. We verdienen er bij een wijziging, net als nu, niks aan.

Wat doen jullie met de petities tegen het overstappen naar het aan huis ophalen van oud papier?

Die nemen we natuurlijk serieus en we houden er rekening mee. We begrijpen heel goed dat het voor de verenigingen heel jammer is dat deze inkomsten wegvallen. We hebben goede gesprekken met deze verenigingen hierover gehad. Daar is een compensatieregeling uitgekomen (het gaat nog 1,5 jaar zoals nu en daarna volgt nog 2 jaar deels compensatie). In deze 3,5 jaar hebben verenigingen de tijd om te kijken hoe ze op een andere manier extra inkomsten kunnen krijgen.

Eerder ontvingen we ook een petitie om juist oud papier aan huis op te halen. Ook hebben verschillende mensen zich bij ons gemeld dat het hen helpt als we papier aan huis ophalen. Bijvoorbeeld minder valide mensen, ouderen en mensen zonder auto.

Komt er dan een kliko bij voor oud papier?

Ja, in het raadsvoorstel is inderdaad sprake van een rolcontainer (kliko) voor laagbouwwoningen. Dit is gebruiksvriendelijker en geeft minder rommel op straat. Bijvoorbeeld als het hard waait. Vaak hebben bewoners van appartementen geen ruimte voor een rolcontainer. Daarom zamelen we bij appartementen oud papier vooralsnog los in, in dozen.