Gemeente Land van Cuijk helpt inwoners verduurzamen

Geplaatst op maandag 1 juli 2024

We vinden het belangrijk dat iedereen de kans krijgt om zijn of haar huis te verduurzamen. Maar verduurzamen is niet voor iedereen logisch. Zeker als daar financieel geen ruimte voor is. Daarom helpen wij inwoners voor wie dit moeilijk te organiseren is.

Bouke van Vught, wethouder wonen, energie en warmtetransitie: “Met een goed geïsoleerd huis bespaar je aanzienlijk op je energiekosten. Daarnaast draagt isoleren bij aan het wooncomfort, én aan de gezondheid van onze inwoners. Want in vochtige en slecht geïsoleerde huizen kan schimmelvorming ontstaan. En dat is slecht voor de gezondheid. Daarnaast is verduurzamen natuurlijk ook van groot belang voor het veranderende klimaat. 16 Procent van de huishoudens in gemeente Land van Cuijk kan om verschillende redenen niet zonder hulp hun situatie rondom energie verbeteren. Deze huishoudens wil de gemeente graag helpen.”

Gratis isoleren en Sociaal werkers energieaanpak

Deze zomer starten we met het Lokaal Isolatieproject. Hierin betalen wij voor 500 huishoudens één isolatiemaatregel. Dit project is er speciaal voor huishoudens met een laag inkomen en een hoge energierekening. Bijvoorbeeld huishoudens die een energietoeslag hebben aangevraagd. En voor huishoudens met een uitkering die wonen in een huis dat gebouwd is voor 1992. Wij werken hiervoor samen met Sociom. Sociom helpt in dit project met twee Sociaal werkers Energieaanpak. Zij kunnen ook beoordelen of huishoudens in aanmerking komen voor gratis isolatie. En helpen met het regelen.

De gemeente betaald dan bijvoorbeeld het isoleren van spouwmuren. Dit is de meest nuttige maatregel om energie te besparen. Als het isoleren van de spouwmuren niet kan, wordt gekeken naar het isoleren van kruipruimtes, de binnenkant van het dak of het vervangen van enkelglas of oud dubbelglas. Hiervoor werkt de gemeente samen met twee isolatiebedrijven. Aanmelden kan vanaf nu tot en met 23 augustus. Kijk voor meer informatie en aanmelden op de pagina Isolatie project Land van Cuijk. Of telefonisch via 0485-854000. Voor dit project geldt wel; vol is vol.

Energiecoaches en de Klusbus

We bieden meer om inwoners te helpen energie te besparen. Zo zijn er in Land van Cuijk 14 energiecoaches actief. Inwoners kunnen gratis een gesprek met een energiecoach aanvragen. De Energiecoach kijkt dan samen met jou welke maatregelen je kunt nemen om je huis te verduurzamen of energie te besparen. Wethouder van Vught: “Inmiddels hebben deze coaches al meer dan 1000 huishoudens in onze gemeente op weg geholpen om hun huis te verduurzamen en energie te besparen. En een gesprek aanvragen kan nog steeds.”

Energie Klusbus

Ook kan de Energie Klusbus helpen. De Sociaal werkers Energieaanpak en Energiecoaches van Land van Cuijk zetten deze Klusbus in bij huishoudens die dit kunnen gebruiker. Deze klusser helpt inwoners met een krappe beurs gratis door onder andere binnen één uur direct tochtstrips, radiatorfolie of een waterbesparende douchekop te plaatsen. Ook geeft hij praktische tips. Zo kan iedereen energie besparen. Dat scheelt elke maand al een paar tientjes. Huishoudens mét een energietoeslag die nog niet door de Klusbus zijn geholpen kunnen zich aanmelden via duurzaaamheid@landvancuijk.nl.

Wethouder van Vught: “We staan voor een enorme ambitie: we willen dat gemeente Land van Cuijk klimaatneutraal is in 2045. Ook inwoners en ondernemers moeten hun steentje bijdragen. Als we met elkaar de schouders eronder zetten, en dat doen we als gemeente zeker, dan komen we er.