Woon(zorg)visie unaniem vastgesteld door gemeenteraad Land van Cuijk

Geplaatst op dinsdag 18 juni 2024

Op maandag 17 juni heeft de gemeenteraad van Land van Cuijk de Woon(zorg)visie 2024-2040 unaniem vastgesteld. Het belangrijkste van de nieuwe Woon(zorg)visie is zorgen voor voldoende woningen voor mensen die een woning zoeken in onze gemeente. Daarvoor is het doel om 6.555 woningen te bouwen in de periode tot en met 2040.

Er zijn vooral meer betaalbare huur- en koopwoningen nodig. Bijvoorbeeld voor jongeren die een start willen maken op de woningmarkt. Het aanbod van woningen dat er nu is, is voor deze groep (financieel) niet haalbaar.

Samenwerking

Het afgelopen jaar hebben we veel samengewerkt met partners zoals woningcorporaties, zorginstellingen, ontwikkelaars, inwoners, wijk- en dorpsraden en veel andere betrokkenen. Samen hebben we de visie opgesteld die er nu ligt. De visie geeft een helder en toekomstgericht perspectief voor de woon(zorg)voorzieningen binnen onze gemeente voor de komende jaren.

Wethouder Bouke van Vught licht toe: ‘’De vaststelling van deze visie markeert een belangrijk moment voor onze gemeente. Het is een document dat niet alleen onze ambities reflecteert maar ook de diverse behoeften en wensen van onze inwoners centraal stelt. Ik ben dankbaar voor de betrokkenheid en waardevolle bijdragen van alle partners die hebben meegedacht en meegewerkt aan deze visie’’.

Een van de betrokkenen is Robert Hellings van Cedrus Vastgoed: “De woon(zorg)visie van de gemeente Land van Cuijk benoemt verschillende ambities. Als marktpartij zie ik concrete kansen om hier ook daadwerkelijk invulling aan te geven. De goede richting die de gemeente inslaat met de opgestelde visie zetten wij daarmee graag direct om tot actie. De vereiste samenwerking met betrokken lokale partners die wordt benoemd onderschrijven wij volledig en kijken er naar uit dit samen te gaan doen.’’

Evenwichtige woonomgeving

De nieuwe Woon(zorg)visie richt zich op het creëren van een evenwichtige woonomgeving waar iedereen zich thuis voelt. De belangrijkste onderdelen zijn:

• Het woningtekort terugdringen: ons doel is om in elke kern extra woningen toe te voegen.
  • Een aanbod van verschillende soorten woningen: Er is veel vraag naar betaalbare en goedkope woningen. We nemen maatregelen zodat woningen ook voor langere tijd (niet alleen voor de eerste koper) betaalbaar blijven.
  • Alle kernen leefbaar en vitaal: We zetten in op een integrale aanpak om de leefbaarheid in wijken te verbeteren en tot een betere verdeling van kwetsbare groepen te komen.
  • Wonen met een zorg- of ondersteuningsvraag: We gaan in op de huisvestingsopgave van meer zorgdoelgroepen. De grootste zorgdoelgroep is ouderen.
  • Duurzame woningen en woonomgeving: We willen in 2045 klimaatneutraal zijn. We dagen ontwikkelaars uit om woningen en woonomgeving meer klimaatadaptief te maken en een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de biodiversiteit.

Bekijk de visie op de pagina woon(zorg)visie.

Wijk- en dorpsraden

Ook de wijk- en dorpsraden hebben enthousiast meegedacht met het vormen van de visie. Hanneke van Keijsteren van dorpsraad Beugen: ‘’Voor ons dorp (Beugen) is wonen een belangrijk onderwerp. We vinden het daarom erg fijn dat we serieus betrokken zijn. Ook goed dat de verbinding met zorg wordt gemaakt, omdat hier de grote uitdagingen van de toekomst liggen’.

De komende jaren staan in het teken van de uitvoering van deze visie. We blijven nauw samenwerken met woningcorporaties, zorginstellingen, bewonersorganisaties en andere betrokkenen om de doelen te realiseren.