Bezoek alleen op afspraak

Om je beter en sneller te kunnen helpen, werken wij alleen op afspraak.

Afspraak maken (Deze link gaat naar een andere website)

Besluitenlijst 25 maart 2025

Uitnodigingen 25 maart 2025

Z/24/216416 - D/25/2161801

Samenvatting

  1. 29/03 zaterdag, Stichting Heem en Historie Oeffelt: 80 jaar bevrijding Oeffelt van 19.00-23.00 uur in Oeffelt
  2. 05/04 zaterdag, Fitland Milon Club Boxmeer: opening Fitland Milon Club Boxmeer van 10.30-11.00 uur in Boxmeer
  3. 06/04 zondag, Emmausklooster Velp: openingsviering San Lorenzo Fraterniteit van 10.00-13.00 uur in Velp
  4. 11/04 vrijdag, Weemen: opening nieuw bedrijfspand en viering 50-jarig bestaan bedrijf van 13.30-17.00 uur in Haps
  5. 12/04 zaterdag, Visio: open dag Visio Onderwijs, Kind & Jeugdcentrum Visio, Visit Gassel van 10.00-15.00 uur in Grave en Gassel
  6. 04/05 zondag, Stichting Nacht van Cuijk: Dodenherdenking van 18.45-20.30 uur in Cuijk
  7. 04/05 zondag, Actiecomité Dodenherdenking 2025 Oeffelt: Dodenherdenking van 19.00-20.15 uur in Oeffelt
  8. 04/05 zondag, Stichting Vestingstad Grave: Dodenherdenking van 19.30-20.45 uur in Grave
  9. 06/05 dinsdag, Stichting Sporen van de Oorlog Mill: 80 jaar vrijheid van 11.00-13.00 uur in Mill
  10. 10/05 zaterdag, Muziekvereniging Amicitia: Jubilarissenconcert om 19.30 uur in Langenboom
  11. 08/06 zondag, Sint Nicolaas Gilde Haps: Zomerteerdag van 12.15-15.30 uur in Haps

Besluit:

  1. Wethouder Hendriks-van Haren aanwezig.
  2. Wethouder Hendriks-van Haren aanwezig.
  3. Wethouder Hendriks aanwezig.
  4. Wethouder Jilisen aanwezig.
  5. College verhinderd, wordt afgemeld.
  6. Wethouder Jilisen aanwezig.
  7. Wethouder Hendriks-van Haren aanwezig.
  8. Wethouder Hendriks aanwezig.
  9. Burgemeester Moorman aanwezig.
  10. College verhinderd, wordt afgemeld.
  11. College verhinderd, wordt afgemeld.

Raadsinformatiebrief Jaarverslag intern toezichthouder op de bescherming van persoonsgegevens 2024

Z/24/169596 - D/24/2083541

Samenvatting

De functionaris gegevensbescherming (FG) is de interne onafhankelijke toezichthouder op de naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Wet politiegegevens (Wpg). Hij brengt jaarlijks verslag uit over de naleving van die wetten door de gemeente. De FG doet aanbevelingen n.a.v. zijn bevindingen. Het toezichtsverslag en de aanbevelingen zijn opgenomen in de bijlage ‘Jaarverslag functionaris gegevensbescherming (FG) 2024’. Het college en de raad zijn verantwoordelijk voor het naleven van de AVG en de Wpg. Zij moeten inzichtelijk hebben of de gemeente in lijn met wet- en regelgeving handelt. Zij geven de directie opdracht om uitvoering te geven aan eventueel overgenomen aanbevelingen. Via een raadsinformatiebrief wordt de raad geïnformeerd.

Besluit:

  1. Vast te stellen het ‘Jaarverslag functionaris gegevensbescherming (FG) 2024’.
  2. Vast te stellen de raadsinformatiebrief ‘Jaarverslag functionaris gegevensbescherming (FG) 2024’.
  3. De aanbevelingen van de FG uit het jaarverslag over te nemen en hier opvolging aan te geven.

Convenant aanpak drugslocaties Oost-Brabant 2025-2030

Z/25/226144 - D/25/2128341

Samenvatting

Het college wordt gevraagd om in te stemmen met het nieuwe convenant ‘Aanpak drugslocaties Oost-Brabant 2025 – 2030’. Het convenant is opgesteld in samenwerking met de convenant partijen: de politie-eenheid Oost-Brabant, gemeenten in Oost-Brabant, het UWV, de woningcorporaties met woningen in Oost-Brabant, Enexis, Brabant Water, en beide Veiligheidsregio’s. Het convenant geeft politie de mogelijkheid om informatie te verstrekken over het op locaties aantreffen van drugs van lijst 1 Opiumwet (harddrugs, bijvoorbeeld cocaïne en xtc) en lijst 2 Opiumwet (softdrugs, bijvoorbeeld hennepproducten). Daarmee is dit een uitbreiding op het al bestaande hennepconvenant (dat door dit drugsconvenant vervalt). Dit sluit aan bij de uitvoering van het integraal veiligheidsbeleid en het beleid ten aanzien van artikel 13b Opiumwet binnen onze gemeente. De ondertekening van het convenant vormt een belangrijke stap in de voortzetting van onze gezamenlijke ambities in de strijd tegen ondermijnende drugscriminaliteit.

Besluit:

In te stemmen met het convenant ‘Aanpak drugslocaties Oost-Brabant 2025-2030’ en bijlagen.

Raadsinformatiebrief Beantwoording schriftelijke vragen CDA platform wijk- en dorpsraden Land van Cuijk

Z/25/228428 - D/25/2146867

Samenvatting

De fractie CDA (Jochem Jacobs en Maarten van Gemert) heeft op 24 februari 2025 schriftelijke vragen (RIS 2025-V-27) gesteld over het Platform wijk- en dorpsraden Land van Cuijk naar aanleiding van de brief van het platform. Voorgesteld wordt om de raadsinformatiebrief met de antwoorden op de vragen, vast te stellen.

Besluit:

Vast te stellen de raadsinformatiebrief ter beantwoording van de schriftelijke vragen van het CDA inzake Platform wijk- en dorpsraden Land van Cuijk.

Raadsvoorstel Agressieprotocol – Voor een veilig en weerbaar Land van Cuijk

Z/22/068801 - D/25/2142003

Samenvatting

De gemeente Land van Cuijk wil voor haar medewerkers en bestuurders een veilige en gezonde werkomgeving bieden en maatregelen nemen die gericht zijn op het beperken van risico’s door agressie en geweld. Het agressieprotocol biedt een referentiekader voor alle medewerkers en bestuurders (collegeleden, raads- en commissieleden) van de gemeente Land van Cuijk hoe om te gaan met agressie en geweld. Het college is het bevoegde orgaan voor het vaststellen van het protocol voor zover dit betrekking heeft op de ambtelijke organisatie. De raad is bevoegd voor het vaststellen hiervan voor bestuurders.

Besluit:

Vast te stellen het raadsvoorstel en concept-raadsbesluit Agressieprotocol - Voor een veilig en weerbaar Land van Cuijk, voor bestuurders.

Principebesluit uitgifte woonwagenstandplaatsen Katwijk en Beers in de vorm van erfpacht

Z/24/189926 - D/25/2140297

Samenvatting

In het gemeentelijk Woonwagen- en standplaatsenbeleid is het voornemen uitgesproken om het aantal bestaande standplaatsen (14) met 39 uit te breiden tot 53 standplaatsen, verspreid over de gemeente. In het beleid is tevens vastgelegd dat de gemeente af wil van haar privaatrechtelijke rol als verhuurder. Uit onderzoek is verder naar voren gekomen dat in Katwijk behoefte is aan standplaatsen voor het kunnen plaatsen van eigen woonwagens. Het college heeft aangegeven dit te willen faciliteren bij wijze van erfpacht, maar het formele besluit daartoe is niet eerder genomen. Toepassing van het gelijkheidsbeginsel maakt dat ook voor de locatie aan de Venstraat in Beers (3 standplaatsen) de mogelijkheid van erfpacht opengesteld dient te worden. Voorgesteld wordt nu het principebesluit te nemen om erfpacht mogelijk te maken zodat het projectteam Uitvoering woonwagenbeleid dit verder kan uitwerken in nadere voorstellen en te nemen besluiten.

Besluit:

  1. In principe zes woonwagenstandplaatsen aan de Gansakker (Katwijk) en drie woonwagenstandplaatsen aan de Venstraat (Beers) in erfpacht uit te geven.
  2. Dit principebesluit nader te laten uitwerken door het projectteam Uitvoering woonwagenbeleid in een aantal door het college te nemen definitieve vervolgbesluiten.

Raadsinformatiebrief Lokale inclusie agenda Land van Cuijk

Z/25/232925 - D/25/2154121

Samenvatting

Elke gemeente is verplicht om een Lokale Inclusie Agenda (LIA) op te stellen. Deze agenda is specifiek gericht op inwoners met een beperking. Hoewel er wel al veel gebeurt voor inwoners met een beperking, is de LIA Land van Cuijk er nog niet. Via een raadsinformatiebrief willen we de raad informeren over de stand van zaken betreffende de LIA Land van Cuijk. We streven ernaar dat de LIA Land van Cuijk eind 2025 gereed is.

Besluit:

Vast te stellen de raadsinformatiebrief over Lokale Inclusie Agenda (LIA) Land van Cuijk.

Raadsinformatiebrief m.b.t. toezegging over Invulling identiteit regenbooggemeente

Z/24/211408 - D/25/2155238

Samenvatting

In de raadsvergadering van 7 november 2024 is toezegging RIS 2024-TZ-51 ‘Invulling identiteit regenbooggemeente’ gedaan naar aanleiding van agendapunt 8 betreffende vaststellen Programmabegroting 2025 Land van Cuijk. Voorgesteld wordt de raadsinformatiebrief vast te stellen waarin een reactie vanuit de zijde van het college wordt weergegeven.

Besluit:

Vast te stellen de raadsinformatiebrief afdoening toezegging RIS 2024-TZ-51 ‘Reactie toezegging Invulling identiteit regenbooggemeente’.

Raadsinformatiebrief Beantwoording schriftelijke vragen van SP over Werkwijze Wmo

Z/25/230838 - D/25/2155008

Samenvatting

De fractie SP (Bregje van Lieshout) heeft op 25 februari 2025 schriftelijke vragen (RIS 2025-V-30 ) gesteld over het onderwerp Werkwijze Wmo. In de nu voorliggende raadsinformatiebrief worden de gestelde vragen beantwoord.

Besluit:

Vast te stellen de raadsinformatiebrief Beantwoording schriftelijke vragen de SP over de werkwijze Wmo.

Raadsinformatiebrief Beantwoording Schriftelijke vragen van FVD over Voorrang woningmarkt voor asielzoekers

Z/25/229943 - D/25/2145956

Samenvatting

De fractie FvD (Marianne Akkermans) heeft op 19 februari 2025 schriftelijke vragen (RIS 2025-V-26 ) gesteld over het onderwerp voorrang woningmarkt voor asielzoekers. In deze raadsinformatiebrief worden de gestelde vragen beantwoord.

Besluit:

Vast te stellen de raadsinformatiebrief met de beantwoording van de schriftelijke vragen van FVD over voorrang woningmarkt voor asielzoekers.

Toezicht op Onderwijsachterstandenbeleid

Z/25/221714 - D/25/2143685

Samenvatting

Jaarlijks dient een vragenlijst voor de Jaarverantwoording Onderwijsachterstandenbeleid (Lokale Educatieve Agenda / Voor- en Vroegschoolse Educatie, afgekort LEA/VVE) van de Inspectie van het Onderwijs ingevuld te worden. Nadat de beantwoording van deze vragenlijst is vastgesteld door het college wordt het ingezonden naar de Inspectie van het Onderwijs. In 2024 voldoet de gemeente op alle onderwerpen aan de wettelijke eisen.

Besluit:

Vast te stellen de beantwoording van de vragenlijst voor de Jaarverantwoording Onderwijsachterstandenbeleid (LEA/VVE) 2024 van de Inspectie van het Onderwijs.

Mandatering gemeente Nijmegen voor onderzoek Karakter

Z/25/229135 - D/25/2143048

Samenvatting

Follow The money heeft in November 2024 bericht dat zorgorganisatie Karakter zou frauderen met zorgbudget. Dit riep vragen op bij alle jeugdzorgregio’s (genoemd K10) en gemeenten waarvan jeugdigen bij Karakter onder behandeling zijn. De K10 besloot de aantijgingen zelf te laten onderzoeken. Om dit efficiënt op te pakken is een onderzoeksbureau ingeschakeld die het onderzoek gaat uitvoeren. Alle gemeenten mandateren de controlebevoegdheden uit de Regeling Jeugdwet aan het College van Nijmegen. Die zullen vervolgens de overeenkomst sluiten met het onderzoeksbureau om het onderzoek te starten. Met dit voorstel regelen we dat het onderzoek kan starten.

Besluit:

  1. De controlebevoegdheden uit de Regeling Jeugdwet aan het college van Nijmegen te mandateren. Met de mogelijkheid tot ondermandateren aan een door Nijmegen aan te wijzen functionaris of onderzoeksbureau.
  2. De bevoegdheid om te besluiten over een overeenkomst van opdracht met een onderzoeksbureau aan het college van de gemeente Nijmegen te mandateren. Met de mogelijkheid tot ondermandateren aan een door Nijmegen aan te wijzen functionaris of onderzoeksbureau.
  3. De burgemeester een volmacht af te laten geven aan de burgemeester van Nijmegen om de overeenkomst met het onderzoeksbureau te ondertekenen, met de mogelijkheid tot een ondervolmacht aan een door Nijmegen aangewezen functionaris.

Vaststellen grondreserveringsovereenkomst met Stichting vakopleiding Techniek en vaststellen Raadsinformatiebrief

Z/25/232556 - D/25/2156786

Samenvatting

De Stichting Vakopleiding Techniek (SVT) wil aan de Beversestraat in Cuijk een nieuw pand bouwen. Deze plannen hebben helaas een forse vertraging opgelopen in verband met het netcongestieprobleem. Om te bekrachtigen dat de nieuwbouwplannen op zo kort mogelijke termijn zeer wenselijk blijven vanuit de SVT én de gemeente Land van Cuijk wordt er nu een grondreserveringsovereenkomst gesloten. Middels een Raadsinformatiebrief wordt de raad hiervan op de hoogte gesteld. Geadviseerd wordt om zowel de grondreserveringsovereenkomst als de Raadsinformatiebrief vast te stellen.

Besluit:

  1. Vast te stellen de grondreserveringsovereenkomst met de Stichting Vakopleiding Techniek.
  2. De raadsinformatiebrief vast te stellen.

Raadsinformatiebrief Beantwoording schriftelijke vragen van Liberaal LVC over Wat doet onze schouwburg nou?

Z/25/230644 - D/25/2160998

Samenvatting

Raadslid Liesbeth van Heeswijk (Liberaal LVC) heeft schriftelijke vragen (RIS 2025-V-29) gesteld over de wijze waarop de schouwburg omgaat met een slagwerk workshop en leerlingen van kunstencentrum LOUIS.

Besluit:

Vast te stellen de raadsinformatiebrief ‘Beantwoording schriftelijke vragen Liberaal LVC over Wat doet onze schouwburg nou?’.

Raadsinformatiebrief Plan van aanpak kunstcollectie

Z/24/211412 - D/25/2141265

Samenvatting

Er zijn circa 750 kunstwerken in gemeentelijk bezit. Veel van deze werken zijn afkomstig uit voormalige gemeentehuizen. De gemeente betrekt in april 2025 het gemeentehuis in Boxmeer. In dit gemeentehuis is plaats voor circa 120 kunstwerken. De binnenhuisarchitect heeft een voorlopige selectie gemaakt van kunstwerken die hiervoor in aanmerking komen. Om een definitieve lijst te maken en een besluit te kunnen nemen over de overige kunstwerken is een plan van aanpak opgesteld. In dit plan is ruimte voor de inbreng van betrokken burgers. Het plan is gebaseerd op de VNG richtlijn die gebaseerd is op bepalingen uit de Erfgoedwet.

Besluit:

  1. De VNG richtlijn ‘Vervreemding Gemeentelijk Cultuurgoed 2016’ te hanteren bij de herbestemming van de gemeentelijke kunstcollectie.
  2. Externe expertise in te huren voor de waardering van kunstwerken en het opstellen van een ontzamelplan en de financiële gevolgen hiervan ten laste te brengen van het frictiekostenbudget herindeling.
  3. Een klankbordgroep te formeren met hierin zowel vertegenwoordigers van lokale kunstverenigingen, betrokken burgers, als experts van Kunstloc, lokale musea en een ambtelijke vertegenwoordiging.
  4. Vast te stellen de raadsinformatiebrief over de gemeentelijke kunstcollectie.

Raadsinformatiebrief Vervolg Reactie Motie en Toezegging over Belang kopen lokale producten

Z/23/144387 - D/25/2127729

Samenvatting

Op 10 november 2022 heeft de gemeenteraad Motie (RIS 2022-M-59), “Lokale producten” aangenomen. Later werd hierover ook een toezegging gedaan om het belang van het kopen van lokale producten te blijven benadrukken en het onderwerp op de agenda te blijven zetten in de gesprekken met de initiatiefgroepen. De motie en toezegging zijn afgedaan d.m.v. een raadsinformatiebrief gedateerd 12-6-2023 (RIS 2023-RIB-117). Voorgesteld wordt om een vervolg raadsinformatiebrief over dit onderwerp vast te stellen zodat de raad geïnformeerd wordt over de ontwikkelingen tot op dit moment.

Besluit:

Vast te stellen de raadsinformatiebrief als vervolg op de afdoening van een motie en een toezegging over het belang van het kopen van lokale producten.

Concept-jaarstukken 2024 Land van Cuijk voor de accountant

Z/24/218993 - D/25/2161865

Samenvatting

Op 24 maart begint de controle van de jaarstukken 2024 door de accountant. Bijgevoegde concept-jaarstukken 2024 Land van Cuijk dienen als basis voor de accountantscontrole.

Besluit:

Vast te stellen de concept-jaarstukken 2024 Land van Cuijk voor de controle door de accountant.

Besluit beperking openbaarheid archiefbescheiden

Z/24/157833 - D/25/2132757

Samenvatting

De archiefblokken bestuursarchief van de gemeente Sint Anthonis 1994-2003 en de bouwvergunningen gemeente Cuijk 1994-2003 zijn gereed voor overbrenging naar de archiefbewaarplaats (BHIC). Bij overbrenging worden archieven in principe voor iedereen openbaar. Een aantal archiefstukken komt echter in aanmerking voor beperking van openbaarheid. Het college dient, als zorgdrager en rechtsopvolger, hier een besluit over te nemen.

Besluit:

Beperking op de openbaarheid op te leggen voor archiefbescheiden van het blok bestuursarchief gemeente Sint Anthonis over de periode 1994 – 2003 (blok 2200) en van het blok bouwvergunningen gemeente Cuijk over de periode 1994 – 2003 (blok 1876).

Verantwoording frictiekosten 2024

Z/22/056343 - D/25/2157998

Samenvatting

De gemeentelijke herindeling gaat gepaard met eenmalig (hogere) kosten voor de gemeente, de zogenaamde frictiekosten. De verdeelmaatstaf herindeling in het Gemeentefonds voorziet hierin tot en met 2025. Het college van B&W heeft op 26 april 2022 de notitie Frictiekosten vastgesteld, welke voorziet in de procedure van aanvragen, monitoring van de uitgaven en verantwoording aan college en gemeenteraad. Tevens is besloten tot het inrichten van een projectadministratie voor de periode 2022-2025. In dit voorstel wordt verantwoording afgelegd over de frictiekosten in het dienstjaar 2024. Geconcludeerd kan worden dat de uitgaven frictiekosten 2024 passen binnen de frictiekostenbegroting 2024-2025 en de raming 2025 past binnen de door het Rijk vastgestelde frictiekostenvergoeding in de Algemene Uitkering Gemeentefonds. De verantwoording zal in de jaarrekening 2024 opgenomen worden.

Besluit:

  1. Kennis nemen van de verantwoording frictiekosten 2024.
  2. De verantwoording frictiekosten 2024 opnemen in de jaarrekening 2024 Land van Cuijk.

Harmonisatie overeenkomst zelfbeheer openbare ruimte Land van Cuijk

Z/22/088647 - D/23/1740939

Samenvatting

Binnen de kernendemocratie is behoud en verbetering van de leefbaarheid een doel. Zelfbeheer in de openbare ruimte geeft hier invulling aan. Bewoners / vrijwilligers onderhouden een deel van de openbare ruimte en ontvangen jaarlijks een vergoeding die bedoeld is voor investering in de sociale cohesie in de buurt. Lopende en toekomstige initiatieven worden vastgelegd in de 'Overeenkomst zelfbeheer openbare ruimte'

Besluit:

  1. Vast te stellen de 'Overeenkomst zelfbeheer openbare ruimte’ en de zelfbeheerovereenkomsten uit de voormalige gemeenten hiernaar over te zetten.
  2. Een jaarlijkse vergoeding te geven voor zelfbeheer waarbij deze vergoeding 70% van de prijzen van onze aannemers in dat onderhoudsjaar bedraagt.
  3. De kosten hiervoor, jaarlijks geschat op jaarlijks circa € 65.000,-, te dekken uit het regulier budget van Beheer openbaar groen.

Wijziging vastgestelde straatnamen Peelkant oost Sint Anthonis

Z/23/101808 - D/25/2157039

Samenvatting

In het kader van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen (Wet BAG) dienen alle openbare ruimtes benoemd te worden. In het nieuwbouwplan ‘Peelkant Oost’ te Sint Anthonis worden openbare wegen gerealiseerd. Hiervoor zijn straatnamen vastgesteld, dit is echter verkeerd om gebeurd ten opzichte van het advies van de heemkunde kring. Dit voorstel ziet op een rectificatie hiervan.

Besluit:

  1. In te trekken de straatnaam ‘Zwanse Hoek’ binnen het nieuwbouwplan Peelkant oost.
  2. In te trekken de straatnaam ‘Blauw Campen’ binnen het nieuwbouwplan Peelkant oost.
  3. Toe te kennen de Straatnaam ‘Blauw Campen’ aan de straat die nu ‘Zwanse Hoek’ heet binnen het nieuwbouwplan Peelkant oost.
  4. Toe te kennen de Straatnaam ‘Zwanse Hoek’ aan de straat die nu ‘Blauw Campen’ heet binnen het nieuwbouwplan Peelkant oost.

Vaststelling voorontwerp-Omgevingsvisie Land van Cuijk

Z/24/201471 - D/24/2094970

Samenvatting

Met het voorontwerp-Omgevingsvisie wordt de stap gezet naar het eerste integraal en ruimtelijk overkoepelend beleid voor de inrichting van onze fysieke leefomgeving. De basis wordt gevormd door de vastgestelde sectorale visies (c.q de opgaven), onze Kernencv’s, het beleid van andere (semi-) overheden en natuurlijk de input uit de vele participatiemomenten. Dit alles heeft geleid tot een ruimtelijke visie, bestaande uit 4 deelgebieden met bijbehorende kompassen voor de toekomstige ontwikkelingsrichting, 2 ontwikkelassen (ladder voor duurzame verstedelijking) en 5 afwegingsprincipes voor nieuwe ontwikkelingen. Thans is het wettelijk vastgelegd moment daar om de reacties te horen van andere overheden/instanties. Mogelijk kunnen deze leiden tot aanvulling van de ruimtelijke visie.

Besluit:

Vast te stellen de voorontwerp-Omgevingsvisie ten behoeve van het wettelijk vooroverleg, zulks conform artikel 16.26 Omgevingswet / afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht.

Raadsvoorstel ‘wijziging omgevingsplan hoofdstuk 22a Buitengebied Beers NB, Doctor Moonsweg 5, Eiwit Campus’

Z/22/055939 - D/25/2143859

Samenvatting

Voor de locatie Dr. Moonsweg 5 te Beers (voormalig KI station en veeteeltmuseum) is een plan uitgewerkt voor een Eiwitcampus gericht op innovatie, onderzoek en educatie in de agro food. Het ontwerp wijziging omgevingsplan heeft ter inzage gelegen. Er zijn zienswijzen ingediend. Naar aanleiding van de zienswijzen is het plan aangepast ten opzichte van het ontwerp. In de concept Nota van zienswijzen en wijzigingen is de reactie op de zienswijzen verwoord. Het raadsvoorstel voor de wijziging van het omgevingsplan kan nu worden vastgesteld, zodat de raad een besluit kan nemen over de wijziging van het omgevingsplan.

Besluit:

Vast te stellen het raadsvoorstel ten behoeve van het wijzigen van het omgevingsplan voor de ontwikkeling van een Eiwitcampus Beers aan de Dr. Moonsweg 5 te Beers (NB)

Principeverzoek uitbreiden kas Zandsteeg 14 Sambeek

Z/25/221692 - D/25/2119866

Samenvatting

Initiatiefnemer heeft het voornemen om de bestaande kas, die gebruikt wordt ten behoeve van het ter plaatse gevestigde sierteeltbedrijf, uit te breiden. De gewenste uitbreiding van de kas betekent aantasting van de waarden van een cultuurhistorisch waardevol gebied. Tevens wordt hierdoor de doorkijk vanuit de rand van Sambeek over het gebied geblokkeerd. Onder andere de aspecten “natuurinclusieve landbouw” en “minder seizoen afhankelijk” zijn punten die in het voordeel van initiatiefnemer pleiten.

Besluit:

Positief te staan ten aanzien van  het principeverzoek voor het uitbreiden van de kas aan de Zandsteeg 14 in Sambeek.

Raadinformatiebrief jaarrapportage Klimaatbestendig Land van Cuijk 2024

Z/25/230706 - D/25/2146136

Samenvatting

Het vierde uitvoeringsprogramma van Klimaatbestendig Land van Cuijk loopt van 2024 tot en met 2027. De gemeenteraad wordt middels het jaarverslag Klimaatbestendig Land van Cuijk 2024 geïnformeerd over de stand van zaken van het vierde uitvoeringsprogramma Land van Cuijk 2024-2027.

Besluit:

Vast te stellen de raadsinformatiebrief over de Jaarrapportage Klimaatbestendig Land van Cuijk 2024.

Raadsinformatiebrief Herinrichting Burgemeester Verkuijlstraat Boxmeer

Z/19/683358 - D/25/2158241

Samenvatting

In het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit zijn de projecten ‘Reconstructie Burgemeester Verkuijlstraat Boxmeer’ en ‘Onderzoek snelheid St.Anthonisweg-Sambeek - Boxmeer Fase 1’ opgenomen. Voor de Burgemeester Verkuijlstraat is, als centraal deel van de hele hoofdroute, alvast een advies opgesteld om de snelheidskeuze te maken. In het advies zijn inrichtingskenmerken gekozen. Het gaat om het handhaven van de basis van het oorspronkelijke ontwerp, met de Hoogkoorrotonde, vrij liggende fietspaden en een laanstructuur met bomen. Gewijzigd is de rijbaanbreedte (versmalling naar 6.20m), de toevoeging van open verharding in een middenstrook van 0.80m en de toevoeging van plateaus bij de oversteken. Met dit besluit kan het project Burgemeester Verkuijlstraat verkeersveiliger en toekomstbestendiger worden uitgevoerd in 2026. Verder wordt voorgesteld om de raad te informeren d.m.v. een raadsinformatiebrief.

Besluit:

  1. De Burgemeester Verkuijlstraat uit te voeren als een ‘Gebiedsontsluitingsweg 30 – GOW30’, conform de inrichtingskeuzes en het wegprofiel in het adviesrapport 50-30.
  2. Vast te stellen de raadsinformatiebrief Update Burgemeester Verkuijlstraat .