Verklaring omtrent het gedrag (VOG)

Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Werkgevers of organisaties kunnen erom vragen. Bijvoorbeeld als je werkt met vertrouwelijke gegevens, kwetsbare personen of geld.

Let op: commerciële bureaus bieden aan om een VOG voor jou aan te vragen. Dat heeft geen voordelen, maar kost wel extra geld. Kijk voor meer informatie op Voorkom extra kosten op www.justis.nl (Deze link gaat naar een andere website).

Kosten 2024

Aanvragen

De werkgever of organisatie die om een VOG vraagt, geeft aan of je de aanvraag digitaal of schriftelijk kunt doen.

Digitaal

Er staat een aanvraag online voor je klaar. Je krijgt een e-mail van Justis (Deze link gaat naar een andere website) met daarin een aanvraagcode. Met deze code kun je online inloggen, de aanvraaggegevens controleren en de aanvraag betalen. Je hebt daarvoor je DigiD en een geldig e-mailadres nodig.

Schriftelijk aanvragen

Een schriftelijke aanvraag kun je alleen doen bij de publieksbalie in het gemeentehuis van de gemeente waar je staat ingeschreven. Het aanvraagformulier dat je hiervoor nodig hebt, krijg je van de organisatie die om de VOG vraagt. Kijk voor meer informatie over een VOG op www.justis.nl (Deze link gaat naar een andere website).

Vrijwilligers

Ben je vrijwilliger? Dan kun je in sommige gevallen gratis een VOG aanvragen voor vrijwilligers via Justis (Deze link gaat naar een andere website). De vrijwilligersorganisatie kan je hier meer over vertellen.

Gastouderopvang

Als je in de gastouderopvang werkt, gebruik dan het formulier VOG gastouderopvang van Justis (Deze link gaat naar een andere website).

Meenemen

Bij een schriftelijke aanvraag bij de publieksbalie in het gemeentehuis, neem je mee:

Ben je door iemand gemachtigd? Neem dan ook mee:

Let op!

Op de aanvraag moet altijd een handtekening van de werkgever of van de organisatie staan.

Hoe lang duurt het?

Justis beoordeelt de aanvraag (Deze link gaat naar een andere website) en stuurt de VOG naar je woonadres. Dit kan 2 tot 4 weken duren.