Verhuizen naar het buitenland (emigreren)

Ga je in 1 jaar tijd 8 maanden of meer naar het buitenland, dan moet je dit aan ons doorgeven. Dit hoeven geen 8 maanden aan elkaar te zijn. Vanaf 5 dagen voordat je vertrekt, kun je dit doorgeven.

Hoe werkt het

De datum dat we jouw aangifte van vertrek naar het buitenland ontvangen, is de datum dat je wordt uitgeschreven. Heb je nog geen vast adres in het buitenland? Geef dan het eerste adres in het buitenland op waar je naartoe gaat. Bijvoorbeeld het adres van een hotel of familielid. Iemand machtigen om een emigratie door te geven is niet mogelijk.

Online doorgeven

Als alle bewoners van hetzelfde adres tegelijk gaan emigreren kun je het vertrek uit Nederland online doorgeven (Deze link gaat naar een andere website)

Afspraak maken

Woon je met meer personen op één adres en gaat niet iedereen mee naar het buitenland? Iedereen die wel meegaat moet dan persoonlijk naar het gemeentehuis komen. Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 18 jaar. Maak hiervoor een afspraak (Deze link gaat naar een andere website).

Wat moet je allemaal regelen

Als je naar het buitenland verhuist, moet je voor vertrek uit Nederland veel regelen. Bekijk de Checklist verhuizen naar het buitenland op www.nederlandwereldwijd.nl (Deze link gaat naar een andere website).

Wie kan een emigratie doorgeven

Vertrekken alle personen van hetzelfde adres naar het buitenland dan geldt

Uitzonderingen

Meenemen

Neem naar een afspraak om emigratie door te geven altijd een geldig identiteitsbewijs (identiteitskaart, paspoort of rijbewijs) mee.

Bewijs van uitschrijving

Sommige landen willen een bewijs van uitschrijving zien als je er gaat wonen. Bijvoorbeeld België, Duitsland en de Nederlandse Antillen. Een bewijs van uitschrijving kun je alleen krijgen op het moment dat je de emigratie doorgeeft aan de balie. Daarna kun je dit alleen nog krijgen bij een RNI (Register Niet-Ingezetenen) gemeente (Deze link gaat naar een andere website).