Ongewenst verhuurgedrag melden
Ongewenst gedrag van verhuurders moet voorkomen worden. Dit staat in de Wet goed verhuurderschap, de Wet betaalbare huur, de Wet vaste huurcontracten en de Wet maximering huurprijsverhogingen geliberaliseerde huurovereenkomsten. Te hoge borg of huur vragen, oneerlijke servicekosten rekenen, discrimineren of bedreigen van huurders zijn voorbeelden van ongewenst verhuurgedrag. Ook moeten werkcontract en huurcontract gescheiden zijn. Zo zijn arbeidsmigranten minder afhankelijk van hun werkgever. Houdt een verhuurder zich niet aan deze wet? Dan kan een huurder dit melden. We kunnen dan een waarschuwing of boete geven.
De wet beschermt woningzoekenden, huurders en omwonenden tegen ongewenst verhuurgedrag van:
- Particuliere verhuurders
- Verhuurbemiddelaars
- Werkgevers die woonruimte voor buitenlandse werknemers verzorgen
- Woningcorporaties
Het meldpunt is laagdrempelig en melden kan ook anoniem.
Er is een video met uitleg over de wet goed verhuurderschap (Deze link gaat naar een andere website). De video is er ook in andere talen (English (Deze link gaat naar een andere website), Español (Deze link gaat naar een andere website), Polski (Deze link gaat naar een andere website), Românesc (Deze link gaat naar een andere website), български (Deze link gaat naar een andere website)).
Wat zijn de regels?
- De huur mag niet hoger zijn dan is toegestaan volgens het Woningwaarderingsstelsel. Zelf je huurprijs berekenen (Deze link gaat naar een andere website).
- Een huurverhoging mag niet hoger zijn dan het maximaal toegestane verhogingspercentage. Regels voor huurverhoging op rijksoverheid.nl (Deze link gaat naar een andere website)
- De verhuurder mag niet discrimineren. Dus geen verschil maken in ras, geloof, politieke overtuiging, geslacht, nationaliteit, seksualiteit, burgerlijke staat, handicap of chronische ziekte. Als een verhuurder discrimineert, kun je dat melden via Discriminatie.nl (Deze link gaat naar een andere website)
- De verhuurder mag de huurder niet bedreigen of bang maken. Op welke manier dan ook
- De verhuurder moet een schriftelijk huurcontract maken. Ook als de huurovereenkomst mondeling is aangegaan
- De verhuurder (of bemiddelaar) moet de huurder duidelijke informatie op papier geven over:
- Rechten en plichten van de huurder over de woning (die niet in het huurcontract staan)
- De hoogte van de borg en wanneer huurders die terugkrijgen als het huurcontract stopt
- Contactinformatie waarop de verhuurder bereikbaar is
- Informatie over het meldpunt ongewenst verhuurgedrag
- Alle (service)kosten
- Vooral voor verhuurbemiddelaars geldt dat je geen dubbele bemiddelingskosten mag rekenen. Bemiddelingskosten worden soms ook contract- of administratiekosten genoemd, maar dat mag ook niet
- De waarborgsom die de huurder moet betalen mag niet meer zijn dan twee keer de huurprijs, zonder servicekosten, kosten voor nutsvoorzieningen, meubels en andere voorzieningen. Daarnaast moet de huurder de waarborgsom op zijn laatst 14 dagen na beëindiging van de huur terugkrijgen. Behalve als er schade is.
- De verhuurder rekent alleen servicekosten die in het Burgerlijk Wetboek Boek 7 staan. (Deze link gaat naar een andere website) De verhuurder moet elk jaar schriftelijk een uitleg maken van de gemaakte servicekosten voor de huurder
Brochures vereniging Nederlandse Gemeenten
Bekijk voor meer informatie de brochures goed verhuurderschap op vng.nl (Deze link gaat naar een andere website).
Extra regels voor arbeidsmigranten
- Het huurcontract en de werkovereenkomst (contract met de werkgever) zijn gescheiden van elkaar. Zo ben je als arbeidsmigrant minder afhankelijk van je werkgever, en stopt de huurovereenkomst niet automatisch als de werkovereenkomst stopt. Deze plicht geldt alleen voor huurovereenkomsten die zijn afgesloten na 1 juli 2023.
- Huurders krijgen bij het aangaan van de huurovereenkomst informatie over hun rechten en plichten in een taal die zij goed begrijpen. De verhuurder moet nagaan of de huurder de taal voldoende begrijpt. De huurovereenkomst zelf mag in het Nederlands zijn. Lees meer hierover op de website van de Rijksoverheid (Deze link gaat naar een andere website).
Informatie voor verhuurders
De wet geldt ook voor bestaande overeenkomsten. Er is een overgangsregeling voor een aantal regels. Zoals de schriftelijke informatie die je als verhuurder aan de huurder moet geven. En voor het scheiden van de huurovereenkomst en het arbeidscontract. Vanaf 1 januari 2025 ben je als verhuurder verplicht om bij de start van de huur aan een huurder duidelijk te maken hoeveel punten een woning heeft. In sommige gevallen moeten bestaande huurcontracten aangepast worden.
Wij controleren bij meldingen, of bij verdenkingen van geen goed verhuurderschap. Hou je je niet aan deze regels? Dan kunnen wij een waarschuwing geven. Of een flinke boete. In het uiterste geval kunnen we de woning in beheer nemen. En mag je de woning zelf niet meer verhuren. Let op: bij een boete of overname van het beheer, maken we de naam van de verhuurder bekend. Zo kunnen huurders en woningzoekenden zien of een verhuurder zich aan de wet houdt.
Informatie Rijksoverheid
Kijk voor meer informatie op brochures voor verhuurders op www.volkshuisvestingnederland.nl (Deze link gaat naar een andere website) of wet betaalbare huur op volkshuisvestingnederland.nl (Deze link gaat naar een andere website).
Melden
Mail naar gemeente@landvancuijk.nl en zet daarbij ‘melding Wet goed verhuurderschap’.
Je kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden als:
- je als woningzoekende, huurder of omwonende van een particuliere huurwoning te maken krijgt met gedrag dat niet volgens de regels is
- je een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. Je werkt en woont dan via bijvoorbeeld een uitzendbureau
Wat kun je niet melden via de meldlijn:
- Heb je een klacht over een reparatie of slecht onderhoud van de huurwoning neem dan contact op met de verhuurder. Kijk voor meer informatie hierover op Welke kosten zijn voor de huurder en welke voor de verhuurder? (Deze link gaat naar een andere website) op Rijksoverheid.nl.
- Heb je een klacht over de algemene staat van de woning meld dit dan bij de huurcommissie of de kantonrechter. Kijk voor meer informatie hierover op Wanneer kan ik terecht bij de Huurcommissie en wanneer kan ik naar de kantonrechter? (Deze link gaat naar een andere website) op Rijksoverheid.nl.
Het meldpunt kan hierin niet bemiddelen.
Huur je van een woningcorporatie? Meld je klacht dan eerst bij de corporatie zelf. Dat kan bijvoorbeeld bij Mooiland (Deze link gaat naar een andere website) of Wonen Vierlingsbeek (Deze link gaat naar een andere website).