Column burgemeester

Geplaatst op donderdag 26 september 2024

Beste inwoners van Grave, Velp en Escharen,

Deze column schrijf ik bij uitzondering vooral voor de inwoners van Grave, Velp en Escharen. De afgelopen tijd was het erg onrustig in uw omgeving door enkele gebeurtenissen waarbij ook het AZC betrokken was. Wat begon met een reeks inbraken, werd afgelopen zondag gevolgd door agressie op straat door een ruzie tussen een groep jongeren. Hoewel deze gebeurtenissen los van elkaar stonden, begrijp ik goed dat dit voor een onveilig gevoel heeft gezorgd. Zeker als u zelf slachtoffer was van de inbraken, getuige was van de onrust op straat of de beelden op social media heeft gezien. Dat doet iets met je, en dat is heel begrijpelijk.

Deze week had ik hierover contact met uw wijk- en dorpsraden. Zij vertelden mij over de verschillende reacties die zij van hun inwoners hadden gehoord. Sommige mensen waren alleen geschrokken, anderen hadden echt angstige momenten gehad. En er waren ook inwoners die niets hebben gemerkt of alleen via de media iets van de situatie hebben meegekregen.

Ook tijdens mijn gesprekken met ondernemers en inwoners in het centrum, afgelopen woensdag, hoorde ik uiteenlopende ervaringen. Een mevrouw bij de kapper vertelde me dat ze bang was geweest, er slecht van had geslapen en haar honden niet alleen uit durfde te laten. Ze is extra alert nu. Een andere mevrouw zei me gerustgesteld te zijn dat de daders van de inbraken zijn opgepakt. Ze woont met plezier in Grave en ziet de voorvallen als incident.

Tijdens mijn ronde door Grave kreeg ik ook vragen. En ook via de mail en de social media ontvingen wij deze. Die vragen kwamen bijna allemaal op hetzelfde neer: “Wat gaat de gemeente doen?”. Ik begrijp heel goed dat u in zo’n situatie actie verwacht. Daarom hebben we een aantal maatregelen genomen. Het toezicht door boa’s, de flying squad, straatcoaches en de politie is de afgelopen dagen opgevoerd. U ziet hen vaker op straat. Ook het COA heeft actie ondernomen. Zij voeren gesprekken met de bewoners van het AZC en zij hebben het toezicht op de bezoekers van het AZC verscherpt.

Ik hoop dat in de komende tijd de rust en het vertrouwen weer terugkomt en dat we met elkaar blijven zorgen voor een fijne leefomgeving.

Met vriendelijke groet,

Burgemeester Marieke Moorman

PS Mocht u vragen hebben of uw zorgen willen delen, neem dan contact met ons op via gemeente@landvancuijk.nl. Ziet u verdachte situaties? Meld dit dan direct via 112 of via het nummer 0900-8844.