Duurzame Dinsdag - Zo duurzaam is Land van Cuijk

Geplaatst op dinsdag 3 september 2024

Ons klimaat verandert. Daar kunnen we niet omheen. Om te zorgen dat het Land van Cuijk een fijne plek blijft om te wonen, moeten we nu dingen anders doen. Dat vraagt wat van iedereen. Op Duurzame Dinsdag, 3 september, stonden we daar extra bij stil. Wethouder Antoinette Maas overhandigde op deze dag het Duurzaamheidsverslag 2024 (Deze link gaat naar een andere website) aan het college van burgemeester en wethouders. Dit geeft een breed beeld van de initiatieven waarmee we als gemeente samen met partners, bedrijven en inwoners werken aan een duurzaam Land van Cuijk. Met ieder daarin zijn eigen inbreng en verantwoordelijkheid. Zo streven we er met elkaar naar dat Land van Cuijk in 2045 klimaatneutraal is.

Al ruim 25 jaar is het op de eerste dinsdag van september Duurzame Dinsdag. Op deze landelijke dag worden in Den Haag initiatieven uit de samenleving zichtbaar gemaakt en belangrijke signalen besproken.

Laten zien wat we doen

Met het duurzaamheidsverslag (Deze link gaat naar een andere website) laten we zien wat we al bereikt hebben en dat we op de goede weg zijn. Maar het is ook duidelijk dat er nog heel wat van iedereen verwacht wordt om de klimaatdoelen te halen. Daar zetten we ons graag voor in, samen met inwoners en initiatiefnemers.

Antoinette Maas: ‘Dit jaar doen we als gemeente voor het eerst mee aan Duurzame Dinsdag. Zo willen we laten zien wat we allemaal doen om onze gemeente duurzamer te maken. Daarbij staan we stil bij de klassieke thema’s zoals energiebesparing, duurzaam opwekken van energie, voorbereidingen voor het aardgasvrij maken van woningen (warmtetransitie) en klimaatbestendigheid. Als gemeente helpen we inwoners en bedrijven met subsidies, leningen en advies. En huishoudens met een krappe beurs helpen we extra door huizen gratis te isoleren. We geven graag het goede voorbeeld. Zo wordt het nieuwe gemeentehuis in Boxmeer klimaatneutraal en rijden meer en meer van onze wagens elektrisch. We pakken kwetsbare plekken met wateroverlast aan en planten veel extra bomen. Die zijn naast een bron van leven ook goed om hitte tegen te gaan en ze houden regenwater vast.’

Jeugd betrekken

Maas vervolgt: ‘Ook betrekken we de jeugd nu al bij duurzaamheid. Want de klimaatverandering gaat over hun toekomst. Zo organiseren we onder andere boomplantdagen met partners en helpen we groene schoolpleinen aan te leggen.’

Ook moeten we met elkaar ons beeld van afval veranderen. We willen leven in een circulaire wereld. Daarin worden spullen die nu nog als afval worden gezien, hergebruikt. Zo hebben we minder of geen nieuwe grondstoffen uit de aarde nodig. Dat voorkomt uitputting. In Nederland recyclen we al het nodige, maar de wegwerpcultuur kan nog een stuk verbeteren. Om tot een circulaire economie te komen hebben we nog een flinke weg te gaan.

Burgemeester Moorman neemt duurzaamheidsverslag aan van wethouder Maas

Foto: Burgemeester Marieke Moorman (links) neemt op Duurzame Dinsdag het Duurzaamheidsverslag 2024 in ontvangst van wethouder Antoinette Maas (rechts).