Ruim 67.000 nieuwe bomen geplant in de gemeente

Geplaatst op woensdag 10 juli 2024

In de afgelopen 2,5 jaar zijn er in de gemeente Land van Cuijk 67.940 nieuwe bomen geplant. Dit gebeurde samen met verschillende organisaties. De bomen staan in het buitengebied, op schoolpleinen, in nieuwbouwwijken, op industrieterreinen en in tuinen van mensen. De meeste bomen zijn in het buitengebied geplant, maar ook in de bebouwde kom komen er meer bomen.

Project

Het planten van deze bomen is onderdeel van een plan om 90.000 bomen te planten in de deze bestuursperiode. Eén boom voor elke inwoner van de gemeente. Dit plan werkt samen met bestaande projecten en zoekt nieuwe kansen om bomen te planten. Vervangen van oude bomen telt niet mee.

Wij werken samen met inwoners, verenigingen en bedrijven om iedereen mee te laten kunnen doen. We planten veel bomen in bossen en het buitengebied. Het planten gebeurt vaak door organisaties zoals Brabants Landschap en Staatsbosbeheer. Ook helpen vrijwilligers en inwoners regelmatig mee met het planten van bomen. In de stad is het soms lastig om bomen te planten door kabels en leidingen onder de grond.

Doel

Het doel van dit project is om de gemeente Land van Cuijk groener te maken. Dit is belangrijk voor het klimaat. Bomen slaan CO2 op, geven schaduw en koelte op hete dagen, en houden water vast bij zware regen.

Toekomstige plannen

De gemeente blijft bomen planten in stedelijke gebieden om hitte tegen te gaan. Het doel is dat in 2050 meer dan 30% van de openbare ruimte in de schaduw ligt. Ook wil de gemeente voldoen aan de 3-30-300 regel: drie bomen zichtbaar vanuit elke woning, 30% van de openbare ruimte in de schaduw, en een koele plek binnen 300 meter. Daarnaast zoekt de gemeente naar plaatsen voor opvallende bomen in elke kern.

Voortgang

De voortgang wordt bijgehouden in een database en twee keer per jaar bijgewerkt tijdens het plantseizoen.