Melding over de buitenruimte
Is er iets kapot in je buurt, ligt er afval of heb je overlast? Dan kun je dat hier online melden. Je kunt natuurlijk ook bellen met 0485-854000. Is er een gevaarlijke situatie? Bel dan altijd.
Wat kan ik melden?
Voorbeelden van dingen die je bij ons kunt melden:
- Losse stoeptegel
- Afvalzakken niet opgehaald
- Kliko niet geleegd of defect
- Gat in de weg
- Kapotte straatverlichting
- Schade aan lantaarnpalen of verkeersborden
- Onveilige plekken
- Te lang uitgesteld onderhoud aan openbaar groen, zoals onkruid
- Afgewaaide takken, omgewaaide bomen
- Vernield groen
- Zwerfvuil
- Overvolle afvalbakken
- Overlast van plaagdieren (alleen als de oorzaak niet op eigen terrein zit)
- Dode dieren langs de weg of in het water
- Stankoverlast
- Achtergelaten fietsen of auto’s
- Onderhoud van speelplekken
- Kapotte of onveilige speeltoestellen
Hoe moet ik melden?
Melden doe je via de MijnGemeente app, via de website, telefonisch, Whatsapp of e-mail.
Via de MijnGemeente app kun je een nieuwe melding doen en daarna volgen of deze in behandeling of afgehandeld is. Je ziet daar ook of iemand anders een probleem al gemeld heeft.
MijnGemeente app
Je kunt je melding ook doen via de MijnGemeente app. Download de MijnGemeente app gratis via Google Play (Deze link gaat naar een andere website) of App Store (Deze link gaat naar een andere website).
Wat gebeurt er met mijn melding?
We behandelen je melding zo snel mogelijk. Ernstige en dringende meldingen behandelen we snel. Dingen die we moeten uitzoeken of die we moeten plannen, duren natuurlijk wat langer. Soms kunnen we het probleem helemaal niet oplossen. Dan krijg je daar bericht van. Duurt het volgens jou te lang? Bel ons dan.
Kapotte straatverlichting laten we repareren door een speciaal bedrijf. Zij rijden reparatierondes. Het kan daardoor soms 2 weken duren voordat een kapotte straatlantaarn gerepareerd is.
Wat kan ik niet melden?
Voorbeelden van dingen die je niet kunt melden via de app of website:
- Last van bomen van anderen: dit is een privé situatie die je zelf met je buren moet oplossen.
- Problemen met groen, bestrating of schuttingen in de paden achter het huis of in een brandgang. Deze grond is bijna altijd van een woningeigenaar of woningbouwvereniging (huurwoningen). Je zoekt zelf met hen naar een oplossing, Wij kunnen hiermee niet helpen.
- Verstopt riool op eigen grond? Als woningeigenaar moet je problemen met het riool op eigen grond zelf oplossen. Huur je een woning? Neem dan contact op met de verhuurder. Je kunt controleren waar het probleem zit door in het ontstoppingspunt (erfscheidingsputje) te kijken.
- Een verdachte situatie, overlast door het gedrag van andere mensen (bijvoorbeeld door hangjongeren of bij een burenruzie), fraude of mishandeling? Kijk bij de meldwijzer hoe je dit kunt melden.
- Last van het lawaai van vliegtuigen (bijvoorbeeld F-35): Vliegbasis Volkel doet er alles aan om zo weinig mogelijk overlast te veroorzaken. Heb je als omwonende toch last van het geluid? Dan kun je gratis de landelijke klachtenlijn bellen van Defensie of een klacht indienen (Deze link gaat naar een andere website).
- Veiligheid van voedsel en consumentenproducten, dierenwelzijn en natuur: dit kun je melden bij de NVWA (Deze link gaat naar een andere website)
- Dierenmishandeling: dit kun je melden via het meldpunt 144 Red een dier, via telefoonnummer 144
- Verminderd dierenwelzijn bij landbouwhuisdieren: dit kun je melden bij het vertrouwensloket welzijn landbouwhuisdieren (Deze link gaat naar een andere website)
- Overlast van geur, geluid, trillingen of stof van bedrijven kun je melden via de Milieu Klachten Centrale (Deze link gaat naar een andere website)
Melding overlast van bedrijven
Heb je overlast van geur, geluid, trillingen of stof van bedrijven in Brabant? Meld dit dan bij de milieuklachtencentrale via 073-6812821 of online via de milieu klachten centrale (Deze link gaat naar een andere website). De melding komt dan rechtstreeks bij de ODBN binnen.