Levenloos geboren kindje aangeven of registreren

We begrijpen dat dit een ingrijpende, verdrietige gebeurtenis is. Daarom proberen wij je bij de administratieve kant hiervan zo goed mogelijk te helpen.

Aangifte doen

Maak voor het aangeven van geboorte of overlijden van je kindje altijd een afspraak. Neem contact met ons op via 0485-854000. Zo kunnen wij genoeg tijd voor je vrijmaken.

Wie mag aangifte doen?

Meenemen

Bijschrijven in Basisregistratie Personen (BRP)

Je kunt je levenloos geboren kindje bijschrijven bij je persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) in de gemeente waar je woont. Dan wordt je kindje toegevoegd aan jouw persoonsgegevens. Dit doen we alleen op verzoek en is niet verplicht. Alleen de vader of moeder kan een kind laten bijschrijven in de BRP. Dit verzoek kun je alleen voor jezelf doen, niet voor een ander. Het maakt niet uit hoe lang de zwangerschap duurde, of hoe lang geleden de geboorte is. Als je jezelf bedenkt, kunnen we de registratie later op jouw verzoek ook weghalen.

Voor de inschrijving heb je een afschrift van de akte nodig die de gemeente maakt als je aangifte doet van de geboorte. Dit afschrift kun je opvragen in de gemeente waar je kindje geboren is.

Maak voor het bijschrijven van de gegevens van je kindje altijd een afspraak via 0485-854000. Dan maken wij hiervoor genoeg tijd vrij.

Thuis regelen

Je kunt het verzoek voor de bijschrijving in de BRP ook thuis invullen en opsturen. Gebruik hiervoor één van onderstaande formulieren.

Na de bijschrijving

Als je kindje is toegevoegd aan jouw persoonsgegevens, krijg je een brief om dit te bevestigen. Je ziet de registratie van je kindje als je inlogt op www.mijnoverheid.nl (Deze link gaat naar een andere website). Het duurt meestal een paar dagen voor je de gegevens kunt zien.

We geven de gegevens van je kindje niet door aan andere organisaties die de BRP gebruiken. Zij krijgen dus geen informatie van je kindje te zien. Je kunt hierbij denken aan de zorgverzekering, de Belastingdienst of de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

Meer weten?

Kijk op Wat moet ik doen om mijn levenloos geboren kindje te registreren in de Basisregistratie Personen (BRP) (Deze link gaat naar een andere website) op de website van de Rijksoverheid.