Bezwaar maken tegen een beslissing
Het kan zijn dat je het niet eens bent met een beslissing van de gemeente. Afhankelijk van het onderwerp zijn er verschillende mogelijkheden om bezwaar te maken. Kijk daarom eerst onder "Waartegen wil je bezwaar maken" hoe je bezwaar kunt maken.
Waartegen wil je bezwaar maken
- Tegen een beslissing over een uitkering, WMO, Jeugdzorg? Stuur een mail naar gemeente@landvancuijk.nl
- Tegen een WOZ-beschikking. belastingen en leges, ga naar het belastingloket (Deze link gaat naar een andere website)
- Tegen andere besluiten? Dat kan direct online of schriftelijk (per brief).
Wanneer kun je bezwaar maken
Een bezwaar moet binnen zes weken bij de gemeente zijn. Deze periode begint op de dag ná de dag waarop het besluit is verstuurd. De gemeente kan je vragen langs te komen om jouw bezwaar te bespreken. Je moet een bezwaar indienen bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen.
Direct online bezwaar maken
Schriftelijk bezwaar maken
Stuur een brief met je bezwaar naar: Het College van Burgemeester en Wethouders (B&W) van de gemeente Land van Cuijk. Correspondentieadres: Postbus 7, 5360 AA in GRAVE.
Zet in je brief de volgende gegevens:
- Naam en adres bezwaarmaker
- Het besluit waartegen je bezwaar maakt. Stuur een kopie van het besluit mee, zodat duidelijk is waar het over gaat
- Waarom je bezwaar maakt
- Welk besluit je wel genomen wilt hebben
- De datum van het bezwaarschrift
- Je handtekening
Reactie op je bezwaar
Het college of de burgemeester bevestigt de ontvangst van het bezwaarschrift schriftelijk. Als een informele oplossing niet mogelijk blijkt vraagt het college of de burgemeester een onafhankelijke bezwarencommissie te beslissen over het bezwaarschrift.
Afhandeltermijn
De afhandeltermijn van het bezwaarschrift is 12 weken, vanaf het moment dat de bezwarentermijn voorbij is. De gemeente kan die periode met 6 weken verlengen. Daarvan krijg je bericht. Voor verder uitstel is toestemming nodig van de persoon die bezwaar maakt.
Andere afhandeltermijn voor bezwaarschriften gemeentelijke belastingen en WOZ
De gemeente moet een beslissing nemen in het kalenderjaar waarin je bezwaar hebt gemaakt. Heb je bezwaar gemaakt in de laatste 6 weken van het kalenderjaar? Dan moet de gemeente binnen 6 weken een beslissing nemen. De gemeente kan die periode met maximaal 6 weken verlengen.
In beroep
Ben je het niet eens met een beslissing op bezwaar, dan kun je tegen die beslissing binnen zes weken beroep instellen bij de rechtbank (Deze link gaat naar een andere website). Voor het schrijven van een beroepschrift geldt een aantal spelregels.
Je moet in het beroepschrift vermelden:
- Jouw naam en adres
- De datum waarop je het beroepschrift schrijft
- Stuur zo mogelijk een kopie van de beslissing op bezwaar waarmee je het niet eens bent
- Waarom je het niet eens bent met de beslissing op bezwaar (de gronden)
- Je moet het beroepschrift ondertekenen
Je kunt een beroep schriftelijk indienen bij:
- Rechtbank Oost-Brabant
- Sector Bestuursrecht
- Postbus 90125
- 5200 MA Den Bosch
Tegen de uitspraak van de rechtbank kun je in de meeste gevallen nog in hoger beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State te Den Haag, of, bij zaken met betrekking tot Werk, inkomen en zorg, bij de Centrale Raad van Beroep.
Beroepschrift: griffierecht
Als je in beroep gaat bij de rechtbank moet je griffierecht betalen (Deze link gaat naar een andere website). De rechtbank stuurt je daarvoor een rekening.