Bezwaar maken
Als je het niet eens bent met een beslissing van de gemeente, kun je bezwaar maken. Hoe je dat doet, hangt af van het onderwerp.
Waartegen wil je bezwaar maken?
- Een beslissing over een uitkering, Wmo of Jeugdzorg? Stuur een mail naar gemeente@landvancuijk.nl
- Een WOZ-beschikking, belastingen of leges? Ga naar het belastingloket (Deze link gaat naar een andere website)
- Tegen andere besluiten? Dat kan direct online of schriftelijk (per brief)
Wanneer kun je bezwaar maken
Een bezwaar moet binnen 6 weken bij ons binnen zijn. Deze periode begint op de dag ná de dag waarop het besluit is verstuurd. We kunnen je vragen om langs te komen om jouw bezwaar te bespreken.
Bezwaar maken
Of stuur een brief met je bezwaar naar: College van burgemeester en wethouders (B&W) gemeente Land van Cuijk, Postbus 7, 5360 AA Grave.
Zet in je brief:
- Je naam en adres
- Het besluit waartegen je bezwaar maakt. Stuur een kopie van het besluit mee
- Waarom je bezwaar maakt
- Welk besluit je wel genomen wilt hebben
- De datum van je bezwaarschrift
- Je handtekening
Reactie op je bezwaar
Je krijgt een brief waarin we bevestigen dat we je bezwaar hebben ontvangen. Als je er samen niet uit kunt komen, behandelt de bezwarencommissie jouw bezwaar. Deze commissie heeft 9 leden:
- mr. J.M. (Janneke) Bazelmans
- mr. C.M.A.P. (Katja) Burgman-Linssen
- drs. P.F.A.M. (Pieter) van Diemen
- mr. L.B.F.M. (Louise) Hellwig
- mr. E.M.W. (Emile) Koenen
- M.M. (Marijke) Neutgens LLB
- mr. L.A. (Lars) Pronk, voorzitter Algemene kamer
- mr. S.M.W. (Sjors) Verouden
- mr. S. (Pim) Visser, voorzitter Sociale kamer
Deze specialisten werken niet bij de gemeente (artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht (Deze link gaat naar een andere website)). Zij worden wel ondersteund door een medewerker van de gemeente (secretaris).
Je krijgt een uitnodiging voor een hoorzitting. Daarbij zijn 3 leden van de bezwarencommissie aanwezig. Hierbij is ook iemand namens het college van burgemeester en wethouders of namens de burgemeester aanwezig. Als het besluit ook belangrijk is voor andere mensen, krijgen zij ook een uitnodiging. Bijvoorbeeld de vergunninghouder, als je bezwaar maakt tegen een vergunning. Bij de hoorzitting stelt de commissie vragen. Ook kijkt de commissie vaak of je er op een andere manier samen uit kan komen.
Na de hoorzitting schrijft de commissie een advies. Daarna neemt het college of de burgemeester een nieuw besluit. Je krijgt een brief over dit besluit. We sturen het advies van de commissie bezwaarschriften mee met dit besluit.
Afhandeltermijn
We handelen je bezwaar af binnen 12 weken na het einde van de bezwarentermijn. We kunnen die periode met 6 weken verlengen. Daarvan krijg je bericht. Als we het nog verder willen uitstellen, hebben we jouw toestemming nodig.
Bezwaarschriften gemeentelijke belastingen en WOZ
Hiervoor geldt een andere termijn. We moeten een beslissing nemen in het kalenderjaar waarin je bezwaar hebt gemaakt. Heb je bezwaar gemaakt in de laatste 6 weken van het jaar? Dan moeten we binnen 6 weken een beslissing nemen. We kunnen die periode met maximaal 6 weken verlengen.
In beroep
Ben je het niet eens met een beslissing op bezwaar? Dan kun je tegen die beslissing binnen 6 weken in beroep gaan bij de rechtbank (Deze link gaat naar een andere website).
Vermeld in je beroepsschrift:
- Jouw naam en adres
- De datum waarop je het beroepschrift schrijft
- Een kopie van de beslissing op bezwaar
- Waarom je het niet eens bent met de beslissing op bezwaar
- Je moet het beroepschrift ondertekenen
Deze brief verstuur je naar: Rechtbank Oost-Brabant, Sector Bestuursrecht: Postbus 90125, 5200 MA Den Bosch.
Kosten voor beroep (griffierecht)
Als je in beroep gaat moet je griffierecht betalen (Deze link gaat naar een andere website). De rechtbank stuurt je daarvoor een rekening.